Vissza a csúcsra – új életszemlélettel az egészségért és a sportolói csúcsteljesítményért

Kökény Tibor interjúja Varga Tamással

Debrecen, 2015. július 29. (részletek)

 

Varga_Tamas_Debrecen

Kétszeres Olimpiai bajnok, Világ- és Európa-bajnok, többszörös nemzetközi kupagyőztes vezetője van a debreceni vízilabdának. Az évek óta a cívis városban edzősködő Varga Tamás oszlopos tagja volt a Kemény Dénes vezette magyar válogatottnak, amely – többek között – három olimpiai arannyal büszkélkedhet 2000 és 2008 között. Rengeteg élettapasztalatát és sportolói sikerét osztotta meg a Harmóniaházban tartott sportolói talk show alkalmával, melyből egy részletet közlünk itt.

A teljesítményfokozás lehetőségei

VT: A sérülésemkor találkoztam egy guruval, aki megtanított tai-csizni, jógázni, meditálni. Azóta rendszeresen meditálok, relaxálok. Ebben az a svájci orvos nagyon sokat segített, aki meggyógyított. Megtanított a megfelelő táplálékkiegészítők szedésére, és olyan mágneses matracot használtunk, mely segítette a vérkeringés serkentését a megfelelő testrészeken. Bázelban ennek az orvosnak a magánklinikáján kezeltek, mely módszerek iránt azóta is alapvetően nyitott vagyok. Nemrég egy orvos barátom motivált, hogy elvégezzek egy ájurvédikus meditációs módszert. Minden reggel egy mantrát ismétlek kétszer 20, vagy egyszer 40 percig, amit a Maharishi módszer alapján tanultam. És használom azokat a termékeket is, melyeket az ájurvédából vettek át. Van például egy enyhén szúrós ízű gyógynövény lekvárjuk, a Csjávánpras, mely a regenerációt segíti. A válogatottban, ha nem akartak a csapattársak a kisebb bajaikkal a doktorhoz fordulni, akkor engem kérdeztek, hogy van-e mondjuk gyomorfájásra valami szerem. Aztán megköszönték, amikor helyre jöttek. Szedtem Herbalife és Forever termékeket is évekig, mindezek nem csak nekem segítettek. Az évek során kialakult, hogy mit mire tudok használni. A feleségem néha sokallja is, hogy mi mindent fogyasztok…

Táplálkozás, gyulladáscsökkentés

VT: Egy évig úgy volt, hogy a csigolyagyulladásom miatt abba is kell hagynom a sportolói karrierem. A gyógyulásom ott indult el, amikor a „semmiből” felhívott egy svájci orvos, aki olvasott a betegségemről, és meghívott a klinikájára, hogy meggyógyítson. Addig a terápia a gyulladáscsökkentők szedéséből állt, és nem igazán javult az állapotom.

KT: Ez úgy hangzik, mint egy őrangyal, aki megjelent, hogy segítsen.

VT: Ismeretlenül keresett fel, hogy segítsen. Olvasott rólam a Nemzeti Sportban, ami neki oda ki is járt, mivel ’56-os disszidáns volt, és annak idején pólózott is. Bázelba kellett utaznom, még a repülőjegyet is biztosította. Előtte megkérdeztem egy ismerősöm, aki tudott róla, és őt is meggyógyította.

Ez az orvos végzett egy, Magyarországon akkor egyáltalán nem ismert ózonterápiás kezelést rajtam. Továbbá a vérem felét levették, átáramoltatták egy gépen, a másik oldalon pedig megtisztítva visszaengedték. A módszer lényege az volt, hogy a véremet oxigénnel dúsítva engedték vissza, amely így hatékonyan táplálta a két csigolya közötti gyulladt szöveteket. Ezen felül egy nagyon kemény diétát kellett követnem, mely szintén a gyulladások csökkentését szolgálta.

KT: Milyen alapelveket kellett betartani?

VT: Nem ehettem disznóhúst, semmilyen tojást és tejterméket, cukrot.

KT: Ezek az élelmiszerek a gyulladást és a gombásodást erősítik.

VT: Igen, így ki kellett iktatnom őket az étrendemből. Amikor kiérkeztem Svájcba, megvizsgált. Vártam az eredményeket, és amikor jött, és kérdezte: „Tamás, mi a probléma?” „Hogyhogy mi a probléma?” – gondoltam szorongva. „Nem kell izgulni – mondta. – Három hónap múlva meg fogsz gyógyulni.” Csak csodálkoztam, hogy képes ilyeneket mondani, amikor járni is alig tudtam. „Akkor kezdjük is – mondta. Nem ehetsz kakaót, csokit, tejet.” „Pont ezeket eszem” – mondtam. „Épp ez az egyik fő probléma!”

Biztosított arról, hogy a kezeléseket megkapom, mivel ezekkel ki kellett oltani az allergiát okozó hullámokat. Három hónap múlva úsztam…

Egy szolnoki barátomnál laktam kint, aki ott vízilabdázott Svájcban. Ő segített, hogy tudjam követni ezt a szigorú diétát, és ne vigyek be semmi olyan anyagot, amelyek visszaesést okozhatnának és a gyulladást újból belobbantanák. Semmi olyasmit nem engedhettem meg magamnak, mint a mustár, ketchup, majonéz, hiszen mindezekben cukor van. Olyanok voltak a vacsoráim, hogy főztem zabkását, ízesítettem karobporral, kókusztejjel, mazsolával.

KT: A mazsola tele van természetes cukorral.

VT: A gyümölcsből származó természetes cukrokkal jól bánik a szervezet, azokat fogyaszthattam. De még mézet sem ehettem. Ha sósat akartam enni, akkor halat ettem párolt rizzsel.

KT: Brendan Brazier, egy komoly kanadai sportoló, aki ironmant és maratonokat nyert, kialakított egy étrendet, mely a teljesítmény fokozását szolgálja. A Thrive Diet központi elve, hogy minden olyan dolgot csökkentsünk le az étrendben, ami stresszelheti a szervezetet gyulladással, savasodással, nehezen emészthetőséggel. Így megmarad az energia a test regenerációjához az edzések és versenyek között.

VT: A táplálkozás alapvetően meghatározza a teljesítményt. Ha még játékosként pólóznék, akkor biztos, hogy minimálisra csökkenteném ezeknek az anyagoknak a bevitelét. Az emésztés rengeteg energiát von el. Ennek híján pedig nem marad energia az izmok és az idegrendszer regenerációjára.

KT: A professzionális sportba milyen mértékben vihető ez be? A válogatottban mennyire figyeltek például rá, hogy ki mit eszik?

VT: Voltak követőim a válogatottban, akik figyeltek rá, hogy mit visznek be a szervezetükbe, de voltak, akik nem ügyeltek erre. A Fradiban is van a vízilabdázóknak dietetikusa, mi is szeretnénk valakit Debrecenben. Szeretném, ha tartana egy előadást a fiúknak, és esetleg egy étrendet is összeállítana nekik személyre szabottan.

KT: Ezek az elvek egy új életvitelt is felépítettek, mely nem csak a sportban, hanem a mindennapokban is kamatozik. Sok sikert kívánok mind a vízilabdában, mind a magánéletben!

Kökény Tibor Varga Tamás Interjú 2015.07.29

