Brendan Brazier: Thrive Diet című könyvéből kivonat (1. rész)

 

Bevezetés

Brendan Brazier 15 évesen eldöntötte, hogy ironman triatlonista lesz.

Több étrendet kipróbált, de az alapok elsajátításán túl nem sokat hasznosított belőlük. Aztán kipróbálta a vegán étrendet, amelynek 2 héten belül rettenetes hatása volt rá: fáradtság, izomfájdalom, folytonos éhség. Orvosi szaklapok és könyvek tanulmányozásával fejlesztve a tudását hamar ráébredt a lényegre: a táplálkozás a regeneráció egyik kulcsa. Milyen legyen a táplálékunk? Minőségi, magas tápanyagtartalmú, bázikus (lúgos), könnyen emészthető, megfelelő arányokkal rendelkező.

21 évesen (1996) készen állt a még komolyabb edzésre, mivel gyorsan regenerálódott a szervezete. 23 évesen el is kezdte a profi karrierjét. Miközben saját recepteket gyártott és saját táplálékokat készítve támogatta a regenerációját, rájött, hogy a sejtjei megújulása sokkal gyorsabb és hatékonyabb, így a biológiai öregedést is jócskán késlelteti. Ebből született a stressz-elmélete, melyben a külső stresszt szinten tartva, a táplálkozását változtatva figyelte a regenerációs idejét. A változást így csak a táplálkozás befolyásolta. Így vált nyilvánvalóvá, hogy a táplálék is lehet stresszor. Az elmélete szerint egy átlag észak-amerikai stresszorai közül a táplálkozás beállításával a stressz faktorok 40%-a kiküszöbölhető. Így a nyers-vegán táplálkozás már nem csak csúcs sportolóknak, hanem bárkinek sok hasznot hozhat. (A legfőbb táplálkozási stresszt a finomított, nem természetes élelmiszerek okozzák.)

A Thirve Diet céljai:

  • a biológiai öregedés csökkentése
  • a várható élettartam növelése
  • a testzsír csökkentése és a tiszta izomzat fenntartása
  • energiaszint növelése kávé és cukor nélkül
  • termékenység növelése
  • az alvásminőség javítása
  • az alvásmennyiség csökkentése
  • ellenálló képesség a fertőzésekkel szemben
  • gyorsabb felépülés a gyakorlatok után
  • a cukor utáni sóvárgás csökkentése vagy teljes kizárása
  • növeld az igényed a kiválóságra

 

Stressz csökkentés a vitalitás növeléséért

A stressz = kifáradás, a stresszor= ami a kifáradást okozza.

Fizikai szinten a mellékvesék a felelősek a stresszreakcióért.

Az elődeinkhez képest a fizikai fenyegetettség, és az éhezés kivédésére tett erőfeszítések jóval kisebbek, viszont a mindennapi stresszorok sokkal nagyobb arányban lépnek fel, és összegződnek. Így a mellékvesék (kortizolreakció) jócskán ki vannak használva. A kizsigerelt, stresszelt szervezet vissza akarja építeni az elhasznált rendszert, és ezért szénhidrátot éget, és zsírt raktároz. (A nem stresszesek szervezet jobban képes zsírt égetni a szénhidrát helyett.) Maga a szénhidrát utáni sóvárgás is a stressz egyik mutatója. A magas kortizolszint felboríthatja a hormonrendszer működését: elektrolit egyensúlyvesztést, következetes dehidratációt, s így rövidtávon izomgörcsöket, hosszabb távon ráncosodó bőrt okozhat. A kiszáradás az anyagcsere szállító folyamatait gátolhatja, ami általános problémákat okozhat az egész szervezetben. Pl. alacsonyabb éberséget és lassabb információszállítást. A végső stresszválasz az alvás felborulása: alvási képtelenség. (Pl. a saját alvásminősége leromlott, mivel az egyre komolyabb edzések túl sok stresszt okoztak és túl sok és kortizolt termeltek a szervezetének. Így kevesebb lehetősége volt a delta állapotú mélyalvást elérni.) A dehidratáció továbbá egyes felmérések alapján a sportban történő sérülések 70%-ért (!) felelős közvetve vagy közvetlenül.

vese&mellékvese
Vese és mellékvese

1998-ban a 2. ironmanjére készülve egyre keményebb edzések mellett kezdett zsírt raktározni a szervezete. Ezt ételmegvonással kezelte, mire még több zsírt raktározott a szervezete, s még az izmai is fáradtabbak lettek és fájtak. Az egész történet a nem megfelelő étkezés okozta stresszről szólt: nem adta meg a szervezetének a regenerációt nyújtó teljesértékű táplálékot. (Akkoriban zsírtalan, komplex szénhidrátot, kevés fehérjét tartalmazó táplálkozást folytatott. Egy kevés lenmag- és kendermagolaj teljesen kiegyensúlyozta volna a szervezetét…)

A fizikai túledzettség is okozhat zsírszaporodást, nemhogy az egyéb stressz. Így a nem megfelelő táplálék is okozhat stresszt, és elhízást. A dolog megoldása: megfelelő, tápanyag gazdag élelmiszer. (A sok diétát kipróbálók és fogyni nem tudók sokszor pont ezzel küzdenek: bár nem visznek be túl sok energiát a szervezetükbe, mégis híznak, mivel maga a tápanyagok hiánya a stresszor a szervezetnek, ami miatt zsírt akkumulál.)

Advertisements