A stressz ára

A felpörgetett állapotban a test készültsége megvéd a fertőzésektől, de a pihenőidő elérkeztével az immunrendszer felmondja a szolgálatot, és fogékonyak leszünk a fertőzésre. A test azonban csak bizonyos mennyiségű stresszel képes megküzdeni.

Stresszorok, súlyosbodó sorrendben:

  • fáradtság, alvászavarok, mentális köd
  • komolyabb súlygyarapodás, ételek utáni sóvárgás, depresszió
  • krónikus állapotok: 2. típusú cukorbetegség, fibromialgia, rák.

 

Táplálkozás és kognitív képességek

Az agy a felelős mindenért, hiszen minden ingerre ő figyel. Mi szükséges az agynak? A gyümölcsökben található két fő szénhidrátra, amely a glükóz és fruktóz. Továbbá finomítatlan fehérjére, esszenciális zsírsavakra. A Thrive Diet szerint folytatott étkezés segítségével a vér nem zuhan az emésztőrendszerbe, és képesek leszünk elég tápanyaggal és vérrel (O2) ellátni az agyat, vagyis megfelelően gondolkodni.

 

Sóvárgás

Miért esznek egyesek túl zsíros ételeket? A zsíros ételek fogyasztása időlegesen kikapcsol bizonyos receptorokat az agyban, melyek az érzésekért felelősek. Inkább a szomorúságot és kellemetlen érzéseket kell rendezni, nem pedig elfedni őket a táplálkozással. Ehhez is segítség a Thrive Diet.

Az agy kívánja a cukrot: az egyszerűeket és a keményítő alapúakat egyaránt. Ennek oka, hogy a hipofízisben a cukor támogatja a szerotonin elválasztást, ami a kellemes érzéseket és a jó hangulatot támogatja. Ahogyan a stressz szintje emelkedik, úgy a szerotonin termelés gátlás alá kerül. A cukros ételek ezért hangulatjavítók, különösen egy stresszes időszak során, hiszen a stressz ellenére lehetővé teszik a jó hangulatot kiváltó szerotonin termelést. Mivel azonban ezekben a cukros ételekben alacsony az ún. net-gain érték, és szinte semmit nem kap tőlük a szervezet, csak olyan energiát, melyekhez nem kapcsolódnak vitaminok és nyomelemek, így a test energiarendszerét hosszabb távon még jobban megviselik, és stresszorként hatnak. A természetes és egészséges szerotonin elválasztás támogatására a legjobb az egészséges étel és a napsütés (plusz az oxigenizáció).

Einsteinről mondják, hogy mindennap ugyanazt a ruhát hordta, hogy ezzel se kelljen az agyát terhelnie. Mivel a figyelme fókuszát a fizika megreformálása kellett, hogy kapja.

 

Stresszfajták

A stressz jele a következők: alvászavarok, irritábilitás, döntésképtelenség, stb. A stresszkezelés egyik módja, ha pihenünk (relaxáció, szabadidő, alvás, stb.). Ennek hátulütője, hogy nem biztos, hogy megengedhetjük magunknak a luxust, hogy közben ne legyünk produktívak, és ne lássuk el magunkat és a családunkat. A stressz fajtái: nem kiegészítő (uncomplementary), kiegészítő (complementary), produktív. Az uncomplementary stressz a legrosszabb, de ezt át lehet alakítani produktívvá. Az uncomplementary stressz kiküszöbölésével az egészséges testsúlyunk helyreáll, energiarendszerünk optimalizálódik, és edzést követően gyorsan feltöltődünk.

stresszorok.Brendan Brazier

Uncomplementary stressz

Ez a legfölöslegesebb, legrombolóbb, semmilyen produktivitást nem jelentő stresszfajta. A Thrive Diet célja ennek a lehető legkisebb szinten tartása.

Az átlag amerikai életében döntő többségben az ún. complementary stresszor van jelen. Ezeknek semmi értelme nincs, és nem hasznosíthatóak semmire. A teljes stressz 60%-a uncomplementary. Az uncomplementary stresszen belül a környezeti ártalmak (légszennyezés a közlekedés és az ipar miatt, vizek szennyezettsége, stb.) 10%-ot tesznek ki. A lelki eredetű része az uncomlementary stressznek 20%-át teszik ki. Ilyenek például a jövő miatt történő aggódás, elérhetetlen célok kitűzése és el nem érésük esetén fellépő csalódás, stb. A legnagyobb részt (70%) az uncomlementary stresszből az átlag amerikai táplálkozási stresszként szerzi be. Ilyenek például a nem természetes, feldolgozott élelmiszerek fogyasztása, amiben nincs elegendő vitamin, ásványi anyag, enzim, minőségi fehérje, rost, esszenciális zsírsav, antioxidáns, probiotikum. Ezen összetevők nélkül a testnek nincs esélye gyorsan és hatékonyan regenerálódni. A regeneráció alapja a test építőköveinek pótlása, ami csak teljesértékű, tápanyaggazdag élelmiszerrel lehetséges. (És ehhez jön még a légzés – megjegyzés a szerkesztőtől.) Néhány ilyen élelmiszerre példa: lenmagolaj, kendermagolaj, quinoa, csíráztatott magvak és mogyorók, tengeri növények, alga, bizonyos gabonák.

A táplálkozási stressz legfőbb oka a finomított és túl nagy mennyiségben fogyasztott élelmiszer. Ennek fő formája a gyorséttermek kínálata. Ilyenek például a fehér kenyér, amiben nincs se tápanyag, se rost, csak üres kalória, amit alacsony szinten képes hasznosítani a szervezet. Ezen gyorsétkezdés étrend ára nagy: érzékenységek, allergiák, immunproblémák, gyulladásos tünetek, mirigyrendszeri tünetek, stb. Ide tartozik még az izommerevség, korai öregedési jelek, letargia, és hasonlók. Az állapot krónikussá válva komoly betegségeket hoz: II. típusú cukorbetegség, fibromialgia, rák.

A motivációt is gyengítheti vagy kimerítheti a stressz (főleg az uncomplementary). A kimerült szervezet számára megtenni valamit nagy kihívás, vagy akár lehetetlen. (Lásd: burnout vagy kiégési szindróma.) Ugyanakkor nem érdemes akkor kezdeni az átállást, amikor épp a gödör alján vagyunk. (Ugyanis minden változás stresszor.)

A szokásos növénytermesztés a maga kemikáliáival stresszt okoz a szervezetnek, mellyel gyengíti az immunfunkciókat, erodálja a földeket és a talajvizet, illetve hosszabb távon a tengereket is.

 

Complementary stressz (CS)

A CS olyan megterhelés, amely kimeríti a testet, de regenerációra és megújulásra készteti. Vagyis jótékony.

A test sejtjei 6-8 hónap alatt teljesen megújulnak. Az új sejtek pedig abból épülnek fel, amit eszünk. Az aktív életet élő személyek sejtjei gyakrabban újulnak meg, mint a nem aktívaké – ezért előnyös a jól végzett sport.

Az aktív személy számára egy lépcsőzés nem lesz stresszes, hiszen edzettsége miatt jóval a stresszküszöbe alatt mozog, mint az, aki nincs edzésben. Amíg nem értük el az edzettség magasabb szintjét, addig a szervezet könnyebben sebezhető, és az immunrendszere gyengébben védekezik. Az optimális edzésmennyiség sok hasznot hoz: javul az izomtónus, csökken a testzsír, az erő:súly arány javul, az immunrendszer hatékonyabban működik, jobb és minőségibb az alvás, tisztább lesz a gondolkodás.

Sokszor a CS akkor lép előtérbe, amikor az uncomplementary stressz már tovább nem tolerálható. A tolerálható, de kellemetlen apróságok (pl. rossz munkahelyi légkör) fokozatosan gyűlnek fel, aztán robbannak, vagy kiégést okoznak. Így előfordulhat, hogy „jobb, ha nagyobb a baj”, mert az változtatásra sarkall.

 

Produktív stressz (PT)

Olyan tevékenységek okozta stressz, ami a létrehozás, megvalósítás szándéka miatt keletkezik. Brendan Brazier esetében az edzések mennyisége olyan folytonos fizikai stresszt okozott, amelytől csak megfelelő rekreációval lehetett versenyképesnek maradni. Bár alapvetően egészséges volt, de az intenzív edzések túl nagy árat (stresszt) jelentenek. A stressz csökkentése alapvetően a táplálkozással történt. Miközben a PT-vel (produktív stressz) terheli – és egyben motiválja – magát az ember, minimalizálnia szükséges az uncomplementary stresszt.

Brendan.Brazier
Brendan Brazier edzés közben

Serkentés

Egy stressz uncomplementary-ként, de produktívként is megélhető. Ha a mellékvesék mozgósítva lettek, használjuk ki a lehetőséget a produktivitásra.

Például egy verseny előtt elfogyasztott Yerba maté tea serkentése jót tesz a sportolónak a versenyen, bár 2 nap múlva valamivel fáradtabb lesz. (De ez az ár a teljesítmény elérésében elenyésző.) Ezt az energiakölcsönző stratégiát nem lehet túl sokszor alkalmazni, csak maximum hetente. (De legjobb, ha egyáltalán nem alkalmazzuk.)

A céltalanul alkalmazott stimuláció ára olyan, mint a hitelkártya, ami utólag lesz elszámolva. Sajnos a hosszan tartó hitelből élésnek magas a kamatja.

 

ÖSSZEFOGLALÓ

  • A stressz a legtöbb betegség gyökere az észak-amerikai népesség körében.
  • Az átlagos  észak-amerikai polgár össz-stresszének 40%-a a táplálkozásból ered.
  • A túl sok stressznek negatív pszichológiai hatása lehet, és oka lehet az étel sóvárgásnak és a mentális ködnek.
  • A totál stresszmennyiség csökkentésének elsődleges fegyvere az étrend feljavítása.
  • A Complementary Stressz építheti az egészséget és a motivációt.
  • Ahogyan a táplálkozás feljavul, úgy a Produktív Stressz veszi át a terepet, mely a produktivitást fokozza.

 

Brendan Brazier: Thrive Diet című könyvéből kivonat (2. rész)

 

Advertisements