Kökény Tibor sportpszichológus

Ön több sportolóval is dolgozott már együtt, akik számos szép sikert értek el. Mennyi idő alatt lehet elérni érezhető változást egy adott sportolónál?

„Jó munkához idő kell” tartja a közmondás, így van ez a sportolók felkészítésével is. Igaz, van csodával határos, pár órás munka, ami meghozza a másnapi eredményt egy versenyen, de ideálisabb, ha a komolyabb, tervezett foglalkozások 3-5 hónappal a csúcsra járatás előtt megtörténnek. Természetesen van olyan is, hogy a közös munka során nem egy versenyre van kiélezve az adott sportoló, hanem előfordulhatnak komolyabb akadályok, melyek ugyan nem látványosak, de folyamatosan levesznek a teljesítményből. Ezek rendezésével alapvetően növekszik a későbbi sportolói munka minősége.

Mi az, amit a sportoló a foglalkozások által kap?

Széles spektrumon lehet egy sportolónak segíteni, mellyel növelhetjük az önbizalmát, csökkenhet a versenyhelyzetben megélt szorongása, vagy éppen javulhat a koncentrációja. Alaptechnikák a relaxáció, a mentális tréning, a koncentráció javítása, a pozitív szuggesztiók, továbbá a légzéstechnikák, vagy éppen a csapatoknál a kohézió kialakítása. További érdekes terület a sérülés utáni, mentálisan támogatott rehabilitáció, mely a komoly veszélyként fellépő újrasérülés kockázatát is minimalizálja.
Általánosságban elmondható, hogy a gyors és látványos változás helyett a következetes munkára helyezzük a hangsúlyt, mely biztos eredményt hoz. Kiemelendő, hogy a sportpszichológia és a regeneráció haladó formái nem az edzésmunka helyett, hanem amellett alkalmazandók. A blogomon és a honlapomon találhatók olyan edukációs részek, melyek szintén részei a sportolókkal folytatott munkámnak.

Az eddigi tapasztalatai alapján, mi a leglátványosabb változás (eredmény) a foglalkozásokat követően?

Röviden most csak néhány példát idézek, melyek egymástól függetlenül nyújthatnak betekintést a látványos történésekbe, még ha nem is köthetőek szigorúan az eredményekhez. Például igen szembeötlő tud lenni, amikor egy sportoló 10 éven keresztül fullasztó szorongással lép fel a tatamira, majd egy 15 perces konzultáció után látványosan, szinte teljesen feloldódik a küzdőtéren. Vagy igazán jó érzés azt hallani, amikor egy úszó, több hónapos, rendszeres munkát követően, a másfél órás – lazítással és légzéstechnika segítségével elért – regenerációját egyenértékűnek érzi a hétvégi 1,5 napos pihenéssel. De azt is látványos eredménynek tartom, amikor egy sportoló ki meri végre mondani a rég dédelgetett, de még magának sem bevallott sportbeli álmát, amibe mindketten beleborzongunk.

Ön szerint mekkora jelentőséggel bír a mentális felkészültség egy sportoló eredményeiben?

A fizikai alapok, és a sportspecifikus technikai és taktikai felkészülés nélkül nincs komoly eredmény. Azonban két, hasonló tudásszintet képviselő csapat vagy versenyző közül a mentálisan jobban felkészített és gyorsabban regenerálódó előnye teljesen egyértelmű. A mai, kiélezett élsportban már pillanatok döntenek az elsőség vagy a továbbjutás tekintetében. A munkám a nyers gyémánt megtalálásától egészen a legutolsó finom csiszolásig végigköveti a sportoló felkészülését. Mindeközben a sportoló nem csak jobb eredményeket ér el, hanem érettebb személyiség és remélhetőleg jobb ember lesz.
Advertisements